Schroef van een scheepslog

Schroef van een scheepslog
VISALXX00317
Schroef van een scheepslog. Cilindervorm. Aan de ene kant een conisch gedeelte met een ring aan de punt waar een touw aan vast zit. De andere kant is draaibaar t.o.v. de cilinder, en heeft 5 getorste vinnen. Elke vin is voorzien van een ingegraveerd ankertje en de initialen 'T.W.'. Op de cilinder zit ook een V vormige stabilisator met een gaatje om olie in het roterende gedeelte te spuiten en een uitsparing waarachter een emailplaatje met 3 metertjes. Het gaatje en de uitsparing kunnen normaal gezien afgesloten worden door het binnenste met het metermechanisme een kwartslag te draaien.
Het mechanische log registreert snelheid en afgelegde afstand van een schip, vitale informatie om de dagelijkse vooruitgang te meten. Het werkt door het aan een touw overboord te gooien en achter het schip aan te slepen. Door de getorste vinnen draait het achterste deel rond, en registreert deze rotaties op de 3 metertjes aan de zijkant. Eén metertje onderverdeeld per 10 mijl, ééntje per vmijl en ééntje per kwart mijl. Het instrument werd gepatenteerd door Thomas Walker (junior) (1837-1921) als 'A1 Harpoon Shiplog'.
Koper | Cilinder met vinnen | Geelkoper | Lengte: 56 cm, diameter: 14 cm | Bij 2 metertjes ontbreekt het wijzertje en de dichtdraaibare uitsparing voor de metertjes zit klem.
(ON: 2015/038)
Vissers- en scheepsmateriaal
Algemeen
Depot