Lichtschip

Lichtschip
Vaartuig | Zee
AVMFOFO53651
De 'Noord Hinder', in 1963 bij Scheepswerf 'De Waal' in Zaltbommel gebouwd. In 1981 werd lichtschip 12 'Noord-Hinder' bij de scheeepswerf Hoogenraad en Kuyt in Scheveningen grondig verbouwd. De Kromhout dieselmotoren werden vervangen door vier 4-cilinder watergekoelde dieselmotoren van het merk 'Samofa', elk met een vermogen van 40 PK. Nadat de achtermast was verwijderd, werd op het achterschip een helidek aangebracht. Voorts werden alle functies, zoals de bediening van het licht, de nautofoon (misthoorn), alsmede de bediening van de motoren geautomatiseerd en radiografisch vanaf de vaste wal bedienbaar. Het cardanisch opgehangen optiek werd vervangen door een vast optiek. De stuurinrichting werd verwijderd en het roer vastgezet. Kortom, Lichtschip 12 'Noord-Hinder' kon na de verbouwing zonder bemanning op haar positie worden verankerd. Het helidek diende om -in voorkomende gevallen- onderhoudploegen vanuit een helikopter met een hoist op het schip te kunnen droppen. Schenking Heyneman E.
Het Lichtschip 12 'Noord Hinder' werd in 1963 gebouwd en heeft tot 1994 op diverse locaties dienst gedaan als herkenningspunt op de Noordzee. De laatste positie van het lichtschip was in de nabijheid van de gevaarlijke Belgische banken voor de Zeeuwse kust. In 1994 werd het lichtschip overbodig door de moderne navigatiemiddelen aan boord van zeeschepen. Op 21 maart 1994 werd de 'Noord Hinder' als laatste Nederlandse lichtschip definitief van zee gehaald en vervangen door een lichtboei. Het lichtschip ligt nu als museumschip afgemeerd aan de Koningskade in Hellevoetsluis (Ned.) en is als zodanige opengesteld voor het publiek.
Op zee
Foto
Zwart-wit
10,6 x 7,1 cm
Goed.
Audiovisuele materialen
Fotografisch materiaal
Fotos
Museum Sincfala
Bibliotheek - A6 Map 7