Feiten over de kunstenares die het beeld maakte: Sylvia WILLINK
Geboren Sylvia Maria Elisabeth Quiël te Amsterdam in 1944.
- Schilderde aanvankelijk olieverfportretten, meestal in opdracht.
- Is in een Duitse pocket-encyclopedie over hedendaagse kunst (Keulen 1979) onthouden voor "portretten in pop-kleur".
- Boetseerde ook beelden.
- Op een tentoonstelling met haar werk te Amsterdam in 1975 maakte ze nader kennis met de voorname portretschilder Carel Willink, die zij bewonderde voor zijn magisch-realisme.
- In 1977 werd ze de vierde echtgenote van de Nederlandse kunstenaar (1900-1983) en zou als zijn weduwe zijn naam blijven dragen.
- Sylvia Willink poseerde voor haar man en een Rustende Venus behoort tot zijn beste intieme werken. Zij organiseerde een belangrijke tentoonstelling met zijn portretten in 1986 (ook aansluitend een boek over het werk van Carel Willink).
- Sylvia schilderde ook portretten van haar man, boetseerde zijn figuur in klei, "gedreven door de fascinatie de werklijkheid drie-dimensioneel weer te geven". Een brons van haar hand siert nu het grafmonument van Carel Willink.
- Vrienden en opdrachtgevers maakten van Sylvia een beeldhouwster die vlug faam verwierf. In 1981 maakte zij het portret van schrijver W.F. Hermans. Het zou de direkte aanleiding worden om de kunstenares te verkiezen voor het maken van de buste van Graaf Léon Lippens.
- Sylvia zegt: "Ik heb met enorm veel plezier dit beeld gemaakt want ik had direkt veel affiniteit met het sympatiek gezicht van de graaf". "Het werd voltooid met respekt voor de natuur en voor de realiteit".
- De bronzen buste van de stichter van het natuurreservaat van het Zwin prijkt op een voetstuk in graniet aan de ingang van het Zwinpark in het Zoute.
- Sylvia Willink houdt in feite niet van publiciteit. Zij wil graag zo rustig en anoniem mogelijk leven om haar werk te kunnen doen. Haar talent ziet ze als een aangeboren gave en vindt er geen reden in om te moeten vooraan staan.
S.M.E. Willink-Quiël, Ruysdaelkade 15, 1072 AG Amsterdam,
Amsterdam, april 88
Omgekeerde kringloop
Tot stof zijt gij wedergekeerd
en nogal snel want gecremeerd
Met water en stof hier klei geheten
vormde ik uw beeld, presies uitgemeten.
Zolang u bestaat in veler herinnering
bent u niet alleen nog een dood ding.
Uw voortleven in de harten van zovelen
die gematerialiseerd dit wilden delen
staat nu gegoten in edelmetaal
als bewijs van dit verhaal.
De kringloop is nu omgekeerd
van stof zijt gij in brons wedergekeerd.
Zò troeven we de dood slim af
want kunst reikt héél ver over het graf!
Borstbeeld
De zoon die treurde om de geliefde vader
voelde de dood als vijand en verrader.
Hij wilde zijn vader doen herrijzen
en pleegde overleg met vrienden en wijzen.
Omdat wonderen niet meer gebeuren
besloot men enkele beeldhouwers te keuren.
Deze heren bleken veeleisend en hoogmoedig
en dat stemde de lieve zoon wel droevig.
Tot hij stuitte op een Amsterdamse mevrouw
die, oh opluchting werkte gewoon natuurgetrouw.
Zij kreeg dan ook die mooie opdracht
en heeft die naar verwachting volbracht
De vader is in brons herrezen
en de zoon zij hiervoor geprezen!