Georges Parez : een harde werker
Getuigenis van ere-parlementslid Manu Desutter
Toen ik in 1964 bij de gemeenteraadsverkiezingen verkozen werd, had ik het uitzonderlijke voordeel om te kunnen starten met een Schepencollege dat bestond uit een leider als burgemeester de Gheldere, een werker als schepen Parez en een wijze als schepen De Corte, en een goede raadgever als secretaris Gobert.
Schepen Parez was een man die regelmatig in zijn wagen sprong en naar Brugge of naar Brussel reed om subsidies los te krijgen of dossiers vooruit te helpen. Toen ik twee jaar later de fakkel overnam, vond ik het dan ook maar normaal om wekelijks of om de veertien dagen ook naar Brussel te trekken, en schepen Parez was daarbij mijn begeleider.
Het is algemeen gekend dat in de naoorlogse periode er hard gewerkt werd om het fel geteisterde Heist en ook Duinbergen herop te bouwen. De spoorweg die door het centrum van Heist liep, werd meer zuidwaarts verlegd, waardoor het centrum van Heist minder afgesneden werd van de Noordelijke meer toeristische zone. Alleen deze realisatie was het gevolg van herhaalde stappen bij de Belgische spoorwegen, Verkeerswezen en vele overheden. Het is door het vele aandringen van schepen Parez die de dossiers op de voet volgde, dat dit werk reeds in 1951 kon gerealiseerd worden.
Schepen Parez is voor mij altijd de man geweest die dagdagelijks bezig was met het strand, het visitekaartje van Heist-Duinbergen. Men moet weten dat in de jaren vijftig het water tot aan de zeedijk kwam. Na elke storm kwam schepen Parez naar het schepencollege met de melding hoeveel ‘trappen’ zand er weg waren. Hij had immers als eenvoudige meetmethode de telling van het aantal trappen langs de dijkglooiing om het strand te bereiken.
Bij de grote storm in 1953 kreeg hij meer dan gelijk met zijn herhaalde pleidooien voor zandopspuitingen. Er werden toen immers grote bressen in de dijk geslagen.
Bij deze ramp was het schepen Parez die dag en nacht in de bres stond om de gaten te dichten, de zeedijk herop te bouwen en vooral om aan de strandverbeteringswerken door middel van aanleg van strandhoofden en zandopspuitingen te werken.
Door de bouw van de Zeebrugse voorhaven en de grote zandopspuitingen van 1978 beschikt Heist nu over een prachtig strand als resultaat van 20 jaar noest werk van Georges Parez. Naast zijn druk beklante meubelzaak zette hij zich voortdurend in voor de gemeenschap, en daarom brengen wij een laatste dankbare groet.
Naast dijk en strand was hij de schepen van openbare werken die het rioleringsstelsel in Heist saneerde. De verouderde ‘schauwagie’ op een terrein tussen de Westkapelle- straat, Pannestraat en Noordstraat werd afgebroken en een nieuw pompstation werd gebouwd aan de Evendijk.
Heist-Duinbergen kende zelden wateroverlast en vergeten wij niet dat bij de overstroming in 1953 de grote rioolbuizen in de zeedijk als laatste buffer functioneerden waardoor vele huizen van instorting werden gevrijwaard.
Misschien realiseren zich nu te weinig Heistenaars dat ze het huidig comfort te danken hebben aan het doorzicht en de toekomstgerichte visie van schepen Parez, die ook reeds de hoogbouw op de zeedijk had voorzien.