Waar haalde Philippet zijn inspiratie?
Danny Lannoy
Le vainqueur du Match, Knocke-Heyst 1895, (De winnaar van de kaartwedstrijd, o/d 48 x 64 cm, Gem. Patr. Knokke-Heist.
Kunstschilder Leon Philippet (1) had net zoals zovele Belgische schilders de Belgische kust gekozen als verblijf om er in de zomermaanden te komen schilderen.
In het stadhuis op het Verweeplein hangt er een merkwaardig doek: 'Le Vainqueur du Match', geschilderd in 1895.
Philippet schilderde echter hetzelfde onderwerp op groter formaat met dezelfde personages. In de linker- en de rechterbovenhoek staan de wapenschilden van Knokke en Heist afgebeeld (2). De kunstenaar had zich ingeleefd in de rivaliteit tussen beide badplaatsen en dit weergegeven in een eerder ludiek doek, een kaartwedstrijd met verblijvende kunstenaars of toch uit de vriendenkring. De personen zijn v.l.n.r. Alfred Verwee, dierenschilder (3), Felix Quitmann (4), Bastin (5) en Bellis (6). Ze zitten op simpele plooistoelen gezellig bij elkaar, de kaarten liggen op de grond, Verwee heeft een pijlkoker bij de hand, Quitmann is de vermoedelijke winnaar met bloementuil en medaille met een afbeelding van een vis!
Onlangs kwam ik in het bezit van een fotokopie (van slechte kwaliteit) van een document, een foto van een groep mannen in zondagskostuum met vooraan de vier personages van het schilderij van Philippet. Onderaan de foto staat: F. MAURIN, Phot, 9, rue du Marché aux poulets, Bruxelles.
Leon Philippet heeft hier duidelijk de foto als inspiratiebron gebruikt voor zijn doeken. Is deze foto te Heist opgenomen? Vermoedelijk wel.
Na 113 jaar, een leuk en interessant weten ....
Voetnoten
- Leon Philippet (Luik 1843/ Brussel 1906)
Schilder van genre-buitentaferelen, figuren en portretten. Volgde de lessen aan de academie van Luik; won de Prijs van Rome in 1872. Hij waagde zich ook aan decoratieve panorama's. Vanaf 1880 kreeg hij een helder kleurpalet.
Tijdens zijn verblijf in Heist schilderde hij de vissersvloot en de sluizen. Werk in de musea van Brussel, Doornik, Luik en Verviers. In het stadhuis Heist 'Heyst Ecluses 1895' (Sas van Heyst), o/d 70 x 147 cm, Gemeentelijk Patrimonium Knokke-Heist. - Leon Philippet, Le Vainqueur du Match, Knocke-Heist 1895, o/d 97 x 120 cm, "Het Stasmus", Hasselt,
Dit doek was te zien op de tentoonstelling 'Impressionisten in Knocke & Heyst, 1870-1914' in Scharpoord 24.11.2007/ 20.01.2008. - Alfred Verwee (St. Joost-ten-Node 1838/ Brussel 1895) Dierenschilder die zich in Knokke vestigde en waar het decor van duinen en polders het decor werd van het merendeel van zijn werk. Hij liet in 1888 zijn villa 'Fleur des Dunes' bouwen langs de Zeeweg of latere Lippenslaan. Was mede-promotor van de 1ste verkaveling in Knokke.
- Felix Guillaume Quitmann (Brussel 1842) hotelhouder van het 'Kursaal' in Heist, zijn echtgenote was Marie Mertens (Turnhout 1838). Er waren twee kinderen Paul (1874) en Jules (1876). In 1889 woonde hij wettelijk in Heist, met een tweede verblijf in Brussel.
- Frans Bastin, zomergast die deel uitmaakte van de vriendenkring van de schilders.
- Charles Louis Bellis (Brussel 1837) broer van Hubert Bellis, decoratie- en bloemenschilder. Charles was marineschilder die in 1882 in Lissewege verbleef, achteraf vestigde hij zich in Heist. Zijn echtgenote stond er omstreeks 1900 ingeschreven als hotelierster.
Schilderij van Ernest Blanc-Garin
In november 2017 werd bij veilingzaak Horta in Brussel een doek aangeboden van kunstschilder Ernest-Blanc-Garin. 'Jeune femme en bord de mer sur la terrasse’ O/d 50 x 60 cm. (Lot 331/ 14.11.17) Blanc-Garin liet in 1893 een villa optrekken in Knokkes eerste verkaveling van het consortium Verwee-Van Bunnen-Dumortier (*). Niet ver van het strand op een hoog duin kwam een vrij grote villa met alle kenmerken van een cottage, waaronder verscheidene overdekte terrassen.
Op het doek staat een dame (zijn dochter!) afgebeeld, genietend van de ondergaande zon met zicht op de duinen en de zee. Rechtsonder staat onduidelijk zijn naam en 'Knocke'.
Museum Sincfala kon dit belangrijk iconografisch werk verwerven en het maakt thans deel uit van de rijke collectie.
Ernest Blanc-Garin (Givet, F 1843/+ Schaarbeek 1916)
Hij was aanvankelijk een genreschilder maar werd later gecatalogeerd als 'eclectisch' schilder. Hij maakte prachtige portretten, o.m. van Louis Van Bunnen en zijn echtgenote Marie De Vos. In Schaarbeek had hij vanaf 1871 een groot atelier met een afzonderlijke afdeling voor vrouwelijke kunstenaars. In 1880 kreeg hij de opdracht een magistraal doek te maken van de 'Senaat'. Er zijn weinig doeken van hem gekend en dat is ook de reden waarom dit aangekochte werk heel belangrijk is.
(*) De villa stond op de noordwesthoek van het latere kruispunt Leopoldlaan / Blanc-Garinstraat.
Het was één van de eerste gebouwen in de buurt en had verscheidene jaren een uniek zicht op de zee vanaf deze locatie. De verkaveling dateert van 1887-88. Een straat werd genoemd naar de kunstenaar.
'Jeune femme en bord de mer sur la terrasse’
De villa langs de Leopoldlaan omstreeks 1900
De Blanc-Garinstraat in de jaren ‘50, nog niet doorgetrokken in westelijke richting.