De Barge en de stoomboot Brugge-Sluis

Margriet de Keyser

We weten niet precies wanneer de “barge” in dienst kwam. Doch in 1668 maakte een Hollandse reiziger er gebruik van en behalve de tien stuivers reisgeld betaalde hij nog tien stuivers voor vertier.

De tsaar van Rusland, Peter 1, reisde per barge van Sluis naar Brugge om dan zijn reis naar Frankrijk en Engeland voort te zetten. Een latere barge was in de vaart gebracht tussen de jaren 1860-1865 door de heer Leysen. Daarna is er een stoombootje gekomen, eerst de “Jacob van Maerlant”, doch dat bootje heeft maar enkele jaren dienst gedaan. Het kon niet keren aan het Fort Lapin. Het verdween en de barge kwam terug. De reis duurde drie uren. Op zaterdag werden er twee paarden voor gespannen en werd Brugge in twee uren bereikt.

Later kwam weer een stoomboot in de vaart : de “Jeanette”. Die had gevaren tot 1888. Verder kende men nog de “Willem-Leopold”, “De stad Brugge”, “De stad Sluis”, de “Aurora” de “Libra” en tenslotte “De Breydel en de Coninc” Op een late zomerdag in 1922 werd weer een nieuwe stoomboot de tweede “Jacob

van Maerlant” van kapitein Stienstra te water gelaten

Stienstra had deze overgenomen van de “Alkmaar-Pakket”, een passagiers-en vrachtdienst in Noord-Holland. Stienstra was eveneens eigenaar van “‘De stad Brugge”, die Brugge als thuishaven had. De andere boten hadden meestal Sluis als thuishaven, zoals die van kapitein Brevet en de gebroeders Van De Klooster.

Zeer dikwijls bleven de bootjes liggen aan de siphons, bij Callewaert te Oostkerke. Kapitein Stienstra was de laatste kapitein van het laatste bootje op de vaart Brugge-Sluis. Hij overleed te Brugge ten gevolge van een verkeersongeval, bijna 81 jaar oud.

In mei 1940 werden de siphons opgeblazen door de Franse troepen. Het gevolg was dat alle verkeer op de Damse vaart stil viel. Er zal dus nooit meer een bootje varen van Damme naar Sluis en nooit nog zien we de bruggen draaien in Oostkerke, Hoeke en Damme.

Er is echter een spreekwoord dat zegt: ‘Zeg nooit nooit...’ We lazen inderdaad enige tijd geleden in de kranten over het voorstel van schepen Joachim Coens om de Damse vaart van Brugge tot Damme weer open te stellen voor plezierboten en kleine yachten, waardoor het historische Damme ook via het water weer bereikbaar zou zijn. Komt er dan toch nog “vaart” in?

2015 09 11 143844“De Stad Sluis” van kapitein Thymen Stienstra, het laatste stoombootje op de binnenwateren van Nederland en België

2015 09 11 143917Sluis, 1934 : De rokersciub bi] Anna de Lobel ui de Nieuwstraat. In het midden op de achtergrond ‘kappie’ Stienstra

2015 09 11 143942

De Barge en de stoomboot Brugge-Sluis

Margriet de Keyser

Rond de Poldertorens
2005
04
146-148
Mado Pauwels
2023-06-19 14:41:38