HomeTentoonstellingenVissersonderwijs / 2006 - Met vlag en wimpel


Vlaggen zijn de trots van elke vereniging. Vroeger en nu trotseren vlaggendragers de soms sterke zeewind om de aanwezigheid van hun vereniging kracht bij te zetten tijdens de Zeewijding, het Bloemencorso, huldigingen, openingen...

Knokke-Heist heeft een levendig verenigingsleven. Dat bewijzen ook de vlaggen die in het bezit zijn van Museum Sincfala. Verenigingen vormen de ruggengraat van de samenleving. Ze zijn van belang in de culturele, sociaal-culturele en sociale wereld. Verenigingen verenigen mensen, verbinden ideeën, brengen mensen met een bepaald doel samen.

Vlaggen betekenen ook kleur, want een vlag met kleur trekt aan. Omdat het thema van Erfgoeddag 2006 kleur is, stellen we een reeks vlaggen tentoon. Niet alleen tijdens de Erfgoeddag van 23 april, maar nog tot en met zondag 21 mei 2006. De vlaggen zijn tentoongesteld in verschillende ruimtes van het oude schoolgebouw van Sincfala: in de Grote Zaal en de Oude Kaartenkamer (gelijkvloerse verdieping) en de vaste collectie op de 1ste verdieping. Uiteraard kunt u in één adem ook het nieuwe museumgedeelte over 2000 jaar Zwinstreek bezoeken.

Tot slot doen we ook graag een beroep op u als museumbezoeker. Van vier vlaggen in de Grote Zaal zijn we op zoek naar meer informatie. Misschien kunt u ons hierbij helpen. U kunt u met informatie richten tot de museummedewerkers. Aan alle inwoners van Knokke-Heist en vertegenwoordigers van verenigingen in de Zwinstreek richten we een oproep om hun oude vlaggen te schenken aan het museum zodat ze voor de toekomst worden bewaard en uiteraard ook aan de museumbezoekers worden getoond. Ook op het eind van 1999 werd al eens een dergelijke oproep gelanceerd, toen met succes. We hopen opnieuw op uw medewerking.

Dank u voor uw interesse en bezoek aan Sincfala.

Danny Lannoy, voorzitter 
Sincfala, Museum van de Zwinstreek v.z.w.


Enkele impressies van de opening

 

Erfgoeddag2006_Opening-01 Erfgoeddag2006_Opening-02 Erfgoeddag2006_Opening-03

 

 OverzichtVolgende pagina