Naar Heyst en Knocke... |
||
Brussel was de uitvalsbasis van veel kunstschilders, die al dan niet waren beïnvloed door de Franse impressionisten. Ze trokken naar de Ardennen of naar de Belgische kust om hun impressies in de natuur te zoeken. Het schilderen van decors met zeilschepen en stoomboten was voorbij. Dergelijke marines hadden altijd succes gehad bij de burgerij. Het strand, de duinen en de verscheidenheid van het licht waren stilaan de nieuwe onderwerpen voor veel kunstenaars. Het uitzicht van de Noordzee in alle weersomstandigheden kreeg voortaan meer aandacht dan de schipbreuken of de statige schepen. Heyst, waar vissers leefden... Knocke, dorp tussen zee en polder |
Félicien Rops in Heyst |
||
Door zijn oeuvre weten we dat hij in de jaren '70 van de 19de eeuw veelvuldig te Blankenberge en Heyst verbleef. In 1886 snoof hij er de sfeer op van het echte vissersleven en tekende verschillende personages waaronder een Heystse vissersvrouw met typische hoed op. |
||
Van Rysselberghe brengt Pissarro naar Knocke |
||
Pissarro, op de voet gevolgd... |
||
Willy Schlobach, een vergeten naam |
||
Herman Willy Schlobach was de zoon van pelshandelaar Gustav en Wilhelmine Milsenack. Aanvankelijk wilde hij het beroep van zijn vader overnemen maar de drang om te schilderen kreeg de bovenhand. Tussen 1878 en 1883 volgde hij lessen aan de academie voor schone kunsten te Brussel en aan de academie te Gent. (...) Op vrij jonge leeftijd trok hij met Van Rysselberghe en Finch naar de Belgische kust, meer bepaald naar Knocke. Hij was lid van de kunstgroep L'Essor en werd een van de stichters van de groep Les XX. In 1891 werd Knocke Attractions opgericht onder impuls van Alfred Verwee. Twaalf andere schilders werden lid van het comité waaronder Schlobach. Het verzamelpunt van de groep was Le Cygne. |
||
Dario de Regoyos, spaanse schilder in België verdwaald |
||
Deze hispano-flamenco, zoals hij zichzelf graag noemde, was een schilder die innig verbonden was met de kunstvernieuwing in België. Hij stond in contact met de voorlopers van de nieuwe stromingen in heel Europa, wat van hem een artiest maakte waarin we sporen terugvinden van impressionisme, pointillisme, naturalisme en symbolisme. In de winter van 1882-1883 trok hij met Van Rysselberghe, Carlet en Meunier naar Spanje en Marokko. In het voorjaar van 1883 waren enkele schilders Verwee naar Knocke gevolgd. De groep bestond uit Wytsman, Schlobach, Charlet, Van Rysselberghe en Regoyos. Verwee wilde de ontdekking van Knocke met hen delen: de huisjes, de koeien, de landelijke herberg Le Cygne, het kerkje en vooral het strand en de duinen, het domein van strandjutters en stropers. |
||
Paul Baum en de Duitse impressionisten |
||
Fragment |
||
Titel fragment |
||
Fragment |
||
Titel fragment |
||
Fragment |
||
Titel fragment |
||
Fragment |
||
Titel fragment |
||
Fragment |
||
Praktische info |
||
Impressionisten in Knocke en Heyst (1870-1914) door Danny Lannoy, Frieda Devinck en Thérèse Thomas U kunt het boek Impressionisten in Knocke en Heyst (1870-1914) kopen voor 39,00 euro aan de balie van Sincfala, Museum van de Zwinstreek - Pannenstraat 140 - 8300 Knokke-Heist. We kunnen het ook per post bezorgen (voor België portokosten: 6,00 euro). Contacteer voor meer informatie het museum: +32 0(50) 530 730 – Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.. |
||