Ook "Cnoc is ier” zegt: LNG: Neen!

De gehele Knokse gemeenschap stelt zich te weer tegen het bouwen van een LNG-terminal te Zeebrugge. De aanvoer van het vloeibare aardgas zou er steeds een tijdbom zijn, die onze badstad bedreigt. Burgemeester Leopold Lippens van Knokke-Heist heeft in een volledige nota de verschillende aspekten van de LNG-terminal voor de Oostkust uiteengezet. De nadruk wordt ge­legd op het feit dat men plotseling voor een toestand geplaatst wordt die ons leven zelf in gevaar brengt, en zulks zonder ooit geraadpleegd of eenvoudig ingelicht te worden. "Men is het beu steeds voor een voldongen feit geplaatst te worden, terwijl op onze vragen enkel een vaag antwoord komt".

In de historiek wordt onthouden dat minister De Sagher in 1970 besloot te Zeebrugge een sluis te bouwen, met als gevolg een oostelijke muur tot 2,5 km. in zee, een westelijke 3,5 km. Landinwaarts zouden vanzelfsprekend moeten dokken komen. In 1976 verscheen de fameuze Symanrindus-studie van het Westvlaams Ekonomisch Studiebureau en van de Dienst voor Nijverheidsbevordering tot het inplanten van de LNG-terminal. Er werd toen ge­waagd van 15.000 arbeidsplaatsen te Zeebrugge. In juni van dit jaar sloot België met Algerië een overeenkomst af voor het le­veren van vele miljarden m3 aardgas om te vervoeren met het metaanschip dat hier gebouwd werd. Het zou een beslissing wor­den met verregaande gevolgen. Spijtig genoeg voor Knokke-Heist zouden de technokraten geen rekening houden noch met het gevaar noch met de gezichtspolutie die de terminal zou veroorzaken, evenmin met de hinder voor de haven zelf en het veroordelen van de visserij, de passagiersschepen en de containertrafiek (waar de haven alle 4 dagen gedurende een 12tal uren zal dichtgaan). De gegevens in de studie werden vervalst wat de tewerkstelling betreft, en hingen een allesbehalve objektief beeld op voor de energiepolitiek. Het is het laatste dat nochtans de ministers tot een eenzijdige beslissing leidde.

Burgemeester Lippens kwam tot volgende vaststellingen:

  1. De visserij, die 3.000 personen arbeid bezorgt te Heist, wordt bedreigd, en er wordt gewaagd over een verplaat­sing naar Oostende.
  2. De werf voor de toekomstige haven is met al zijn hinder op het grondgebied van Knokke-Heist gelegen.
  3. Niemand spreekt over het munitievervoer, met ook 10.000 tewerkgestelden in ons land, en dat in het Zwitserse Batelle niet verenigbaar is met de gasterminal.
  4. De zogezegde veiligheidsafstand van 1.500 m. van Heist weg is ook onaanneembaar als men vergelijkt met wat daarvoor in Nederland, Japan en Amerika onthouden werd.
  5. Men wil doen geloven dat een yachthaven wel naast de gasterminal zal aangelegd worden, terwijl de minister verbood een kampeerterrein aan te leggen op 3 km., met de vermelding dat de terminal gevaar kan scheppen. Wat dan wel voor de inwoners en verblijfsgasten?
  6. De oostelijke dijk die in 1970 voltooid werd en toen 600 miljoen kostte, moest weer grotendeels vernield worden.
  7. Sedert 1970 werd Zeebrugge de speelbal der technokraten, die er opvolgendlijk een atoomenergiehaven in zagen, 'n haven voor grondstoffen, voor petroleum, en uiteindelijk een LNG-haven.

Het is klaar en duidelijk voor Knokke-Heist: men is geens­zins tegen de uitbreiding van de haven van Zeebrugge noch tegen een bepaalde niet-poluerende industrie, maar men meent het recht te hebben bepaalde voorwaarden te stellen:

  1. een alternatief te zoeken voor de aanvoer van vloeibaar aardgas, dat een gevaar inhoudt bij de badstad;
  2. ons het verder bestaan te verzekeren van de vissershaven;
  3. dat Knokke-Heist zou geraadpleegd worden daar waar 29.000 inwoners hun toekomst bedreigd zien;
  4. dat ons de verzekering wordt gegeven dat geen enkel be­zoedelende industrie in het havengebied van Zeebrugge zou komen;
  5. dat de havenproblemen op Europees bilan en vlak zouden bekeken worden;
  6. dat men te Zeebrugge geen nieuwe werkgelegenheid ten allen prijze uit de grond zou stampen om de florerende visserij- en toerisme-industrieën te niet te doen;
  7. dat de belofte zou gehouden worden om ter hoogte van Heist een yachthaven te bouwen;
  8. tenslotte dat de uitslagen zouden gepubliceerd worden betreffende het bouwen van een zeemuur 3,5 km. in zee, met de wijzigingen die de zeestromingen uit de Scheldemonding daarbij zouden ondergaan. Want het is niet be­wezen dat ofwel ons strand zal uitgespoeld worden, of­wel zal bedekt worden met slib.

Voor burgemeester Lippens is het laatste woord zeker nog niet gezegd. Wil de staat miljarden uitgeven om Knokke-Heist van de kaart weg te vegen? Het is nu zelfs zo ver ge­komen dat ook 't prachtige natuurland tot Damme dreigt op­geofferd te worden voor de achterhaven...

't Volgend nummer van "Cnoc is ier" verschijnt in de maand november 1980. Eenieder die bijdragen over heem­kunde heeft, en deze teksten wil laten verschijnen, moet ze uiterlijk eind augustus aan dhr. A. Sandelé, sekretaris, Dumortierlaan, 99, te Knokke bezorgen.

Dit geldt eveneens voor publicitaire aankondigingen.
Met beleefde dank bij voorbaat voor uw medewerking!

Is juni nat of guur, wordt alles slecht en duur!

 

Ook "Cnoc is ier" zegt: LNG : NEEN!

Redactie

Cnocke is Hier
1980
15
016-018
Leonore Kuijken
2023-06-19 14:33:01