Reimond De Beir was meer dan alleen een dokter. Hij was eveneens een autodidact kunstenaar en werkte zowel met gouache, houtskool als met de pen. Bovendien was hij een groot kenner en verzamelaar van kunst.
De Beir ontmoette op zijn doktersronde heel wat Knokkenaars die hij portretteerde. Hij tekende ook de Zwinstreek met zijn polders, dijken met tronken en het vee in de weiden. In de expo krijg je een selectie van zijn werk te zien. Daarnaast zie je ook kunst uit zijn eigen collectie, waaronder werk van huisvriend Floris Jespers.
Je hoort sappige anekdotes over de populaire dokter, verteld door zijn familieleden. Via een nagebouwd interieur krijg je een blik in de dokterswoning van de familie De Beir, nu nog steeds gekend als het 'Zwart Huis'.
Tentoonstellingsboekje
Tijdens de tentoonstelling werd een boekje ter beschikking van het publiek gesteld. Daarin kon u meer leren over het leven van Reimond De Beir. Dit boekje is nu ook online beschikbaar als een PDF document dat u via deze link kan verkrijgen.
Gidsbeurt
Reservatie verplicht telefonisch van maandag tot zaterdag
Iedere zondag van 10.30 tot 11.30 uur - € 5 (incl. drankje)
Groepsbezoek met gids
Op aanvraag voor maximaal 15 personen - € 50 (incl. drankje)
Korte geschiedenis
Tussen 1905 en 1914 was Reimond De Beir huisarts in Westkapelle. De familie De Beir vluchtte bij het uitbreken van WO I naar Nederland. Zo kwam De Beir in het interneringskamp van Zeist terecht en werd hij als officier aangesteld tot kampdokter. Hij kwam er in contact met verscheidene kunstenaars, zoals de Zwitser François Gos, Rik Wouters en de gebroeders Jespers, die hun zieke vriend Wouters kwamen bezoeken.
Rik Wouters, die zijn patiënt was in het kamp, leerde hem het fauvisme kennen. De Beir maakte via de Brugse architect Hoste kennis met De Stijl, een kunstenaarsgroep die het constructivisme in de architectuur en de schilderkunst promootte. Na de wapenstilstand verhuisde het gezin naar de villa ‘Gudrun’ in de Lippenslaan.
Reimond De Beir werd voorzitter van de afdeling van het KVV (Katholiek Vlaams Verbond) en stond in voor het sociaal en cultureel leven in Knokke. Hij lag mee aan de basis van de bouw van het 'Noordzee Hotel' naar de plannen van zijn vriend Huib Hoste.
In 1925 werd Hoste andermaal door De Beir aangesproken om voor hem een dokterswoning te bouwen dicht bij de Lippenslaan, in de latere Dumortierlaan. Hoste koos voor radicaal modernisme. Iedereen kent dit gebouw nu als het ‘Zwart Huis’. De meningen over de constructie waren verdeeld, maar tegenwoordig wordt het gebouw aanzien als een parel van het Belgisch Modernisme.
Tussen 1929 en 1933 , de periode van zijn vriendschap met Constant Permeke, creëert De Beir het grootste deel van zijn oeuvre. Hij ontmoette op zijn doktersronde heel wat Knokkenaars die hij portretteerde. Hij tekende ook de Zwinstreek met zijn polders, dijken met tronken en het vee in de weiden. Het expressionisme als stijl kwam tot uiting in zijn rijk gevuld oeuvre. Na zijn overlijden in 1945 werd de collectie verdeeld onder zijn familie, alsook zijn vele gouaches, houtskool- en iconografische tekeningen van de streek. In de tentoonstelling is een selectie van zijn oeuvre te zien alsook een reeks uit zijn kunstverzameling, waaronder werk van huisvriend Floris Jespers.